Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایسنا، پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه در سال ۶۵ به دبیری سید محمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی) برگزار شد، شاهد حضور دو نسل از سینماگران ایرانی مانند ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و مسعود کیمیایی، در کنار ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، رسول ملاقلی پور، کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی، پوران درخشنده و عزیز الله حمیدنژاد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که استان های مناطق جنگی زیر حملات شدید هوایی دشمن بودند، جشنواره همزمان با تهران به صورت سراسری در ۲۳ مرکز استان نیز برگزار شد.

لوح زرین بهترین فیلم به  "پرواز در شب" رسول ملاقلی پور، جایزه ویژه هیات داوران به "خانه دوست کجاست؟ " عباس کیارستمی رسید.

همچنین لوح زرین کارگردانی به "خانه دوست کجاست؟ " عباس کیارستمی اهدا شد. لوح زرین فیلم نامه به مسعود جعفری جوزانی برای "شیر سنگی"، لوح زرین بازیگر مرد نقش دوم سعید پورصمیمی "ناخدا خورشید"، لوح زرین نقش اول مرد داریوش ارجمند برای "ناخدا خورشید"نعلق گرفت.

بازیگر زن جایزه ای اهدا نشد.

سیدمحمد بهشتی که از دوره سوم تا دوازدهم دبیر جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت، در گفتگویی که به تازگی با بولتن جشنواره داشته است، درباره دوره پنجم گفته است:

"چهار سال از شروع و برگزاری جشنواره فجر گذشته بود؛ چهار سال از زمانی که یک حرکت تازه در سینما شروع شده بود. آن زمان ما شاهد فراوان‌تر شدن تولید فیلم‌ها، بلوغ فیلم‌سازها و تنوع آثارشان بودیم. طبیعی بود که همه این اتفاق‌ها بعد از چهار دوره برگزاری در دوره پنجم خودش را آشکار ‌کند.

 در هر دوره‌ای برخی از دوستان مطبوعاتی و کسانی که در رسانه‌ها هستند، گاهی با شیطنت‌هایی این‌طور وانمود می‌کردند که مدیران سینمایی جایزه می‌دادند و پیکان انتقاد هم به سوی آن‌ها بود. در صورتی که مدیران سینمایی هیچ‌وقت دخالتی در جایزه دادن نداشتند.

هیئت داوران مستقل از مدیریت سینمایی برنده‌ها را انتخاب می‌کردند و در آن دوره هم آن افراد را مستحق دریافت جایزه دیدند. البته گاهی هم اتفاق می‌افتاد که نظر هیئت داوران با نظر مدیران سینمایی مغایر باشد. اما باز هم درنهایت نظر هیئت داوران بود که باید اجرا می‌شد و بر اساس آن جایزه به برگزیده‌ها تعلق می‌گرفت. نکته دیگر این‌که وقتی شما به آن سال‌ها نگاه کنید و شرایط را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که فیلم‌سازهای ما مثل مرحوم حاتمی، آقای مهرجویی و آقای بیضایی که بعد از انقلاب فیلم ساختند و در جشنواره هم شرکت کردند، قبل از انقلاب در متن سینمای تجاری ایران حضور نداشتند و عمدتاً در بخش فیلم‌های فرهنگی که شاید مواقعی هم به حاشیه رانده می‌شد فعالیت می‌کردند. متن سینما فیلمفارسی بود و بازیگران و کارگردان‌های دیگری حضور داشتند. این دوستان فیلم‌ساز که دارای فکر و اندیشه بودند، مانند فیلمفارسی‌سازان چندان عرصه‌ای برای عرض اندام پیدا نمی‌کردند، هرچند حیات پراهمیتی داشتند. این سینماگران، اما در سال‌های بعد از انقلاب بیشتر به متن سینما آمدند و موقعیتشان عوض شد و در شرایط ویژه‌ای قرار گرفتند. همان‌طور که نسل جدید در متن قرار گرفته بود، این نسل هم در کنار آن‌ها به فعالیت مشغول بودند. وقتی این دو گروه در تراز همدیگر قرار داشتند، با یکدیگر مقایسه می‌شدند. یک دوره نسل جدیدتر برنده می‌شدند، در دوره دیگر فیلم‌سازان نسل قدیم. همه کسانی که در سینما فعالیت می‌کنند، علاقه‌مندند که برنده جایزه شوند. طبیعی است وقتی هم جایزه را نمیبرند، اعتراض کنند، چراکه فکر می‌کنند حقشان به نوعی ضایع شده است. این نکته به عنوان یک قاعده کلی وجود دارد و مختص یک دوره خاص از جشنواره نیست. من به عنوان کسی که ۱۰ دوره مسئول برگزاری جشنواره بودم، با قاطعیت می‌گویم هیچ دوره‌ای اعمال نظری راجع به نتیجه‌گیری‌ای که داوران درباره فیلم‌ها و جایزه‌ها داشتند، نداشتیم؛ نه من و نه مدیران دیگر سینمایی. من این اجازه را نمی‌دادم که چنین اتفاقی بیفتد. برای اولین بار است که این موضوع را بازگو می‌کنم، یادم می‌آید در همه این سال‌ها فقط یک بار یکی از مدیران سینمایی سعی کرد یک اعمال نظری کند و من سه روز قهر کردم و به دفتر جشنواره نرفتم.

دوره‌اش را یادم نمی‌آید، ولی در یکی از همان سال‌هایی بود که من دبیر جشنواره بودم و دقیقا در روزهایی که جشنواره برگزار می‌شد، به دلیل این‌که یکی از مدیران می‌خواست اعمال نظر کند، جشنواره را ترک کردم. چون به این قضیه به‌شدت اعتراض داشتم. نظر من این بود که وقتی ما هیئت داوران انتخاب کردیم، آن‌ها باید مستقل عمل کنند و استقلال رأیشان هم حفظ شود. من بارها و بارها روی این قضیه تاکید کردم که داوران در آن دوره از برگزاری جشنواره که من به عنوان دبیر حضور داشتم، همیشه استقلال رأیشان را داشته‌اند، اما متاسفانه کسانی که نمی‌خواهند بشنوند، نمی‌شنوند و کاری هم نمی‌شود کرد. "

کد خبر 580509 برچسب‌ها سینما جشنواره فیلم فجر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینما جشنواره فیلم فجر مدیران سینمایی هیئت داوران لوح زرین سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد درباره برگزاری این رویداد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در مشهد اشاره کرد و افزود: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه‌محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

زارعی تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوئیم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

وی ادامه داد: آئین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه‌های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در ادامه مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود.

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند و ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیئت بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند و اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آنکه شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

وی همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود، همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت؛ در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

کد خبر 750885

دیگر خبرها

  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • معرفی فینالیست‌های والتر اسکات ۲۰۲۴