محسن پرویز: انجمن قلم درآمد رسمی و بودجه ندارد
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۲۰۱۸۱
به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اهدای جوایز برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر امروز چهارشنبه 14 تیرماه با حضور جمعی از اهالی قلم و دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در انجمن قلم ایران برگزار شد.
محسن پرویز (یکی از اعضای انجمن قلم ایران و سخنگوی انجمن) در این مراسم گفت: تاریخچه شکلگیری روز قلم به نامهای که به رئیس سازمان کنفرانس اسلامی نوشته بودیم تا یک روز قلم اسلامی تعیین شود و نهایتا به وزیر ارشاد ارجاع داده شد و روز 14 تیر به عنوان روز قلم مصوب گردید، برمیگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرویز ادامه داد: واقعا برگزاری جایزه ادبی در ابتدای سال کار سختی است چون کتابهای منتشر شده در سال گذشته در این زمان به راحتی در دسترس نیستند و اطلاعات و دادههای ما معمولا کامل نیست.
سخنگوی انجمن قلم ایران سپس با انتقاد از مراسم رسمی روز قلم در سیزدهم تیرماه گفت: گاهی ضعفها و اشتباهاتی در حوزه فرهنگ به چشم میخورد که امیدواریم با دقت نظر این ضعفها به حداقل برسد. به عنوان مثال اینکه مراسم روز قلم توسط خانه کتاب و کتابخانه ملی در روزی غیر از روز قلم برگزار میشود، درست نیست و اگر هم گاهی ضرورتهای ترافیک کاری ایجاب میکند تا مراسم را در روزی غیر از 14 تیر برگزار کنیم؛ باید تاکید شود که این مراسم مراسمی برای بزرگداشت روز 14 تیر است. روز قلم کمک میکند تا کتاب و کتابخوانی و تقدیر از اهالی قلم فراموش نشود.
این فعال حوزه فرهنگ افزود: جایزه قلم زرین از اولین دوره مورد حمایت وزارت ارشاد قرار داشتیم و از همان اولین دورهها و زمانی که آقای مسجدجامعی معاون فرهنگی بود ارشاد از این جایزه حمایت میکرد. در ادامه مسیر نیز چنین حمایتهایی ادامه داشت حالا در برخی سالها بیشتر یا کمتر و این نگاه حمایتی بوده که کمک کرده تا این جایزه استمرار داشته باشد. آقای صالحی معاون فرهنگی نیز به دلیل اینکه در تهران نبودند در مراسم حضور نیافتند. همچنین از سال گذشته نهاد کتابخانههای عمومی کشور در برپایی این جایزه همراهی دارد و از آقای مختارپور و الهیاری برای این موضوع تشکر میکنم.
پرویز تصریح کرد: انجمن قلم یک انجمن غیردولتی است که درآمد رسمی و بودجه ندارد و اگر مورد حمایت قرار نگیرد بسیاری از برنامههایش با مشکل مواجه میشود.
سخنگوی انجمن قلم ایران همچنین با اشاره به روند داوریها در جایزه قلم زرین گفت: در مورد داوریهای جایزه قلم زرین تاکید میکنم که ما به آثار نگاه میکنیم و نه نام نویسنده و ناشر چه بسا نویسندگانی که در برهههای زمانی تفکرات خاصی داشتند ولی آثار ادبی خوبی تولید کردند یا برعکس. نگاه کردن به نام نویسنده و ناشر و نه خود اثر مطلوب نیست ما هم تلاش کردیم در تمامی مراحل داوریها این موضوع رعایت شود. قطعا نقد آثار برگزیده این جایزه به رشد ادبیات کشور کمک میکند و مرحله بعدی است که باید برنامهریزی شود.
محمدرضا سرشار نیز در این مراسم گفت: 23 سال از اعطای مدرک معادل و ارزیابی اجرا میشود اما این حق به اهالی قلم تازه از سال 85 تعلق گرفت. واقعیت این است که اندکی پ س از جنگ تحمیلی طرحی در میان گذاشته شد که به نفع اهالی قلم بود و به مسائل معیشتی آنها کمک میکرد مثلا اینکه نشانهایی همچون نشانهای فعالان دفاع مقدس به اهالی قلم اعطا شود. اما این مساله با بچهبازیها و حسادتها و ایجاد خرابکاری منتفی شد و این امتیاز از اهالی قلم گرفته شد. میخواهم بگویم بسیاری از مشکلات ما از خودمان نشات میگیرد اینکه فقط خودمان را میبینیم و مسائل کلی اهل قلم را فراموش میکنیم.
او ادامه داد: این قبیل رفتارها چهره زشتی از اهالی قلم ترسیم میکند و از تمامی اهالی قلم خواهش میکنم از این قبیل رفتارها نشان ندهند. این را برای نسل جوان و خود آنهایی که برخورد بچهگانه نشان میدهند میگویم و گرنه ما که جایزه خودمان را گرفتیم و از یک جایزه چندین و چندین بار گرفتیم و کتابهایمان را فروختیم و میفروشیم.
سرشار تاکید کرد: من هم از تمامی منتقدان میخواهم برگزیدگان جایزه قلم را نقد کنم و نظر بدهم نقد که چیز بدی نیست.
علیرضا مختارپور (دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور) نیز در این مراسم اظهار داشت: وقتی رهبری درباره انجمن قلم صحبت کردند دیگر افرادی مثل من حرفی برای گفتن ندارند تنها میخواهم به سه ویژگی از ویژگی این انجمن و اعضای آن اشاره کنم: اول استمرار. جوایز و انجمنهای مختلفی گاهی در کشور ما به وجود می آید که یا بعد از چندی دیگر ادامه نمیدهند یا از مسیر منحرف میشوند اما این انجمن در یک مسیر مشخص به فعالیتهایش مشغول است.
مختارپور اضافه کرد: دومین ویژگی این انجمن و اعضای آن موضوع استقلال است. درست است که دولتها حمایتهایی از این انجمن دارند و اصولا حمایت از هر فعالیت فرهنگی وظیفه دولت و نهادهای دولتی است و هیچ دینی را به وجود نمیآورد ولی این انجمن و اعضای آن با وجود این حمایتها اجازه ندادند که استقلالشان مخدوش شود. سومین ویژگی آنها نیز رعایت انصاف و عدل است. من خیلی جوایز را دیدم و شهادت میدهم آنقدر که جریانی مثل جریان انجمن قلم در کار خود انصاف دارد در نمونههای دیگر نمیبینم طرف مقابل گاهی رعایت انصاف را نمیکند و آثار جریان متعهد را نمیبیند که نکند شاید از طیف مقابل نیز فردی برگزیده شود.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور سپس درباره عباس براتیپور که در این مراسم از او تجلیل شد، گفت: کسانی که دفاع مقدس و انقلاب را به یاد دارند؛ میدانند که اشعار او در حوزه دفاع مقدس و انتظار چه دستاوردهایی برای ادبیات ما داشته است. در مورد شعر انتظار باید بگویم پیش از انقلاب مفهوم انتظار مفهومی منفعلانه بود اما افرادی مثل براتیپور با اشعار خود نشان دادند که انتظار باید فعالانه باشد وقتی جوانی با پیشانیبند «یا مهدی» روی مین میرود یا به دنبال آباد کردن مناطق محروم است یعنی دیگر معنای جدیدی از انتظار به وجود آمده و سهم استاد براتیپور در شکلگیری این مفهوم جدید قابل تقدیر است.
در ادامه برنامه احمد نیک طلب و هادی گورشاهیان و عباس براتیپور سخنانی را مطرح کردند. یوسف قوجق نیز بیانیه پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین را قرائت کرد.
در این بیانیه از برگزاری روز قلم در 13 تیرماه توسط خانه کتاب و کتابخانه ملی انتقاد شده بود. همچنین این بیانیه بسیاری از اهالی قلم تجلیل شده در روز قلم را منتسب به جریان روشنفکری دانستند که دیدگاههای آنها نه تنها با آرمانهای نظام جمهوری اسلامی همخوانی ندارد بلکه مغایر هم هست.
در ادامه؛ برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین بدین شرح معرفی شدند:
در بخش داستان بزرگسال از میان 5 نامزد نهایی موجود هیئت داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر یا به عنوان برگزیده معرفی نکرد.
در بخش شعر بزرگسال با 9 نامزد مجموعه شعر گلهای تاریکی از سینا سنجری از انتشارات فصل پنجم برگزیده شناخته شد.
مجموعه شعر آسمان نقطه چین سروده طیبه زرنشان از انتشارات مدرسه نیز اثر تقدیری حوزه شعر کودک و نوجوان معرفی شد.
دو اثر سیاسی داستان انقلاب نوشته محمد حنیف و صد سال عشق مجازی اثر محمود فتوحی به عنوان برگزیده بخش پژوهش ادبی و نقد ادبی معرفی شدند.
در حوزه داستان کودک نیز قصه آلبالو پلو از زهرا حیدری و نشر قدیانی اثر تقدیری به انتخاب هیئت داوران جایزه قلم زرین معرفی شد.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.